Статут
Преузмите документе:
Статут Странке слободе и правде, ћирилица
Статут Странке слободе и правде, латиница
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Статут Странке слободе и правде можете прочитати у наставку или преузмите као документ.
СТРАНКА СЛОБОДЕ И ПРАВДЕ
Скупштина
Број: 67/22
Датум: 18.06.2022.
Београд
На основу члана 23. став 1. тачка 1. и члана 54. став 6. Статута, Скупштина Странке слободе и правде, на III седници одржаној дана 18.06.2022., донела је
О Д Л У К У
О ДОНОШЕЊУ НОВОГ СТАТУТА
СТРАНКЕ СЛОБОДЕ И ПРАВДЕ
- Скупштина доноси нови Статут Странке слободе и правде.
- Скупштина утврђује нарочито оправдане разлоге за ступање Статута на снагу даном објављивања.
- Скупштина овлашћује Председништво да може изменити текст Статута у мери у којој је то неопходно за спровођење поступка регистрације акта у поступку пред Министарством државне управе и локалне самоуправе.
- Статут Странке налази се у Прилогу ове одлуке и чини њен саставни део.
О б р а з л о ж е њ е
Дана 18.06.2022. године Председништво Странке упутило је Скупштини Предлог Статута, након претходно спроведеног дела ревизионог поступка који је у надлежности Председништва на основу члана 54. Статута.
Након спроведене расправе, ценећи предлложени текст Статута у оквиру поступка прописаног за његово доношење, а посебно ценећи нарочито оправдане разлоге за ступање Статута на снагу пре осмог дана од дана објављивања, Скупштина је донела одлуку о усвајању новог Статута и утврдила да постоје нарочито оправдани разлози за његовог ступање на снагу даном објављивања.
Нарочито оправдани разлози, у смислу чл. 196. Устава Републике Србије, произлазе из потребе хитне и недоложене промене основних програмских циљева у односу на пуноправно чланство Републике Србије у Европској Унији и одговоран однос према Косову и Метохији у складу са Уставом и Резолуцијом 1244 Савета безбедности Уједињених Нација, у складу са актуелном политичком ситуацијом у земљи и свету, као и из потребе да се у циљу унапређења страначке организације без одлагања отпочне са применом новог унутарстраначког система који подразумева нову улогу и нова овлашћења органа Странке слободе и правде.
Скупштина Странке овластила је Председништво да може накнадно доносити одлуке о измени односно усклађивању текста новог Статута, у мери у којој је то неопходно да би се Статут регистровао у поступку пред Министарством државне управе и локалне самоуправе, у складу са Законом о политичким странкама.
|
|
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА |
|
|
_______________________ Мила Поповић |
П Р И Л О Г
На основу члана 14. Закона о политичким странкама („Службени гласник РС“, бр. 36/2009-155 и 61/2015-54 – одлука УС) и члана 23. став 1. тачка 1. Статута Странке слободе и правде,
Скупштина Странке слободе и правде, на седници одржаној 18. јуна 2022. године, донела је
С Т А Т У Т
СТРАНКЕ СЛОБОДЕ И ПРАВДЕ
Глава I
ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ
1. Предмет Статута
Члан 1.
Статутом Странке слободе и правде (у даљем тексту: Странка) уређују се основни политички циљеви, ступање у чланство, права и дужности чланова, дисциплинска одговорност и престанак чланства, унутрашња организација, надлежности, избор и опозив органа, основи територијалне организације, финансијско пословање, имовина, као и друга питања од значаја за рад и деловање Странке.
2. Назив и седиште
Члан 2.
Странка равноправно користи свој пуни и скраћени назив.
Пуни назив Странке је: Странка слободе и правде.
Скраћени назив Странке је: ССП.
Члан 3.
Седиште Странке је у Београду.
3. Печат
Члан 4.
Печат Странке је округлог облика промера 32 милиметра. У средишту печата се налази скраћени назив »ССП«, а по ободу пуни назив Странке, исписани ћириличким писмом.
4. Симболи визуелног идентитета
Члан 5.
Симболи визуелног идентитета Странке су знак и застава.
Знак Странке је стилизована црвена ружа кружног облика, коју чини седам кружних одсечака црвене боје различитих величина, у геометријском облику лунуле, постављених тако да у смеру супротном од смера казаљке на сату спирално ротирају ка средишту знака у горњем десном пределу замишљене кружнице, чију једну половину обрубљује спољна ивица највеће лунуле, а унутрашњост исцртавају лунуле концентрично поређане од највеће ка најмањој, која се налази у средишту знака.
Застава Странке је правоугаоник плаве боје са знаком описаним у ставу 2. овог члана и натписом на десној страни „Странка слободе и правде“, исписан ћириличким писмом капиталним словима беле боје, у три реда чија укупна висина одговара висини знака Странке.
5. Основни програмски циљеви
Члан 6.
Програмски циљеви Странке су:
- држава заснована на владавини права и социјалној правди, начелима грађанске демократије, људским и мањинским правима и слободама и припадности европским принципима и вредностима;
- спровођење политике економског патриотизма, у складу са економским циљевима дефинисаним Програмом Странке;
- реформа образовања, успостављање обавезног средњег образовања, унапређење науке, истраживања и иновационе делатности;
- независно правосуђе и борба против криминала и корупције;
- здравство доступно свима;
- борба за права радника, унапређење социјалне заштите, стандарда и права пензионера, лица са потешкоћама у развоју, особа са инвалидитетом и припадника свих осетљивих група;
- развој еколошке свести, заштита животне средине и одрживи развој;
- јачање културе и слободе медија;
- спорт доступан свима;
- деполитизација јавног сектора;
- јачање позиције Србије у региону и свету;
- пуноправно чланство Републике Србије у Европској унији;
- одговоран однос према Косову и Метохији у складу са Уставом Републике Србије и Резолуцијом 1244 Савета безбедности Уједињених нација;
- одговоран однос према Војводини, у складу са Уставом Републике Србије и Статутом Аутономне покрајине Војводине;
- функционална децентрализација и измена изборног система;
- изградња социјално оријентисане државе која ставља потребе човека испред потреба тржишта.
Члан 7.
Странка у остваривању својих програмских циљева активно учествује у демократском обликовању политичке воље грађана, што се нарочито постиже формулисањем и јавним заступањем одговорне државне политике, заузимањем политичких ставова о битним питањима јавног живота, учешћем на изборима, инсистирањем на уставности и законитости рада државних органа и носилаца јавних функција, политичком борбом против злоупотребе власти, као и другим законом допуштеним средствима којима се промовишу прокламовани циљеви.
Странка на основу споразума сарађује са организацијама које прихватају и заступају програмске циљеве Странке.
Одлуку о закључењу споразума из става 2. овог члана доноси Уже председништво, а потврђује је Председништво на првој наредној седници.
6. Заступање
Члан 8.
Странку заступа и представља председник Странке.
Председник Странке може другом лицу, органу или члану органа Странке дати посебно овлашћење за заступање Странке ради предузимања одређене радње или правног посла, одређене врсте радњи или правних послова, односно свих радњи потребних да се спроведе судски или други поступак пред надлежним државним органом.
Овлашћење из става 2. овог члана не може се пренети на другога, осим ако је другачије одређено самим овлашћењем.
Давалац овлашћења за заступање одређује обим овлашћења и његово временско трајање.
Члан 9.
Председник заступа Странку неограничено.
Лице из члана 8. став 2. овог статута заступа Странку у границама датог овлашћења.
Уколико је овлашћено више лица, органа или чланова органа Странке, свако од њих има право да самостално предузме радњу или правни посао, осим ако је другачије предвиђено самим овлашћењем.
Члан 10.
Председник може да опозове, а овлашћено лице може да откаже овлашћење у сваком тренутку, без навођења разлога.
Овлашћење за заступање које је дато члану Странке престаје престанком чланства.
7. Јавност рада
Члан 11.
Активности Странке су јавне и остварују се учествовањем на јавним скуповима и трибинама, активностима на званичним интернет презентацијама и друштвеним мрежама, сарадњом са медијима, саопштавањем информација путем писаних саопштења и конференција за новинаре, писањем прогласа и периодичних посебних публикација, као и другим средствима која подразумевају успостављање комуникације са грађанима.
Члан 12.
Јавност рада у односу на чланство Странке остварује се и правом члана да буде благовремено информисан о свим важним одлукама органа Странке, као и да од органа добије одговор на писмено постављено питање.
Члан Странке има право да од представника органа Странке добије усмени одговор на питање које је усмено поставио на седници органа.
Глава II
ЧЛАНСТВО
1. Услови и поступак учлањења
Члан 13.
Чланом Странке може постати, под једнаким условима прописаним овим статутом и Правилником о чланству, сваки пословно способан држављанин Републике Србије који је навршио 18 година живота и прихвата Програм и Статут Странке, а иницирао је поступак учлањења својеручним потписивањем и подношењем приступнице надлежном страначком органу, који је донео одлуку о пријему у чланство.
Чланом Странке може постати само лице чија је воља за ступање у чланство у тренутку покретања поступка учлањења била озбиљна, слободна и стварна.
Неспојиво је истовремено чланство у Странци слободе и правде и другој политичкој странци или политичкој организацији.
Лице чија је функција неспојива са чланством у политичкој странци, на основу закона којим се уређују политичке странке и других закона који садрже такве забране, не може бити члан Странке.
Члан 14.
Поступак учлањења покреће се пред одбором територијалне организације који је непосредно надлежан за подручје на коме кандидат за члана има пребивалиште односно боравиште.
Изузетно, приступница се може поднети директно Извршном одбору Странке, а посебно ако у општини или граду не постоји формиран одбор.
Месни одбор коме је поднета приступница дужан је да у року од 15 дана исту достави општинском одбору ради одлучивања о пријему у чланство.
Иницијативни одбор коме је достављена приступница исту без одлагања прослеђује Извршном одбору Странке ради одлучивања о пријему у чланство.
Члан 15.
Приступница се може доставити и у електронској форми на службену адресу електронске поште или попуњавањем формулара на веб презентацији Странке.
Приступнице поднете електронским путем без одлагања се достављају органу надлежном за одлучивање о пријему у чланство.
Странка води евиденцију о својим члановима у писаном и електронском облику као јединствену централну базу података.
Члан 16.
Кандидат за члана стиче својство члана Странке тренутком доношења одлуке о пријему у чланство.
Одлуку из става 1. овог члана доноси:
1) општински одбор, за кандидате који су поднели приступнице месном односно општинском одбору;
2) Извршни одбор, за кандидате који су поднели приступнице Извршном одбору или иницијативном одбору.
У случајевима када је то посебно оправдано Извршни одбор може одлучити о пријему у чланство уместо општинског одбора, односно укинути одлуку одбора којом је одлучено о пријему у чланство.
Орган у чију надлежност спада одлучивање о пријему у чланство дужан је да у року од 30 дана од дана пријема приступнице одлуком потврди или одбије пријем у чланство.
Ако надлежни орган не одлучи у року из става 4. овог члана сматра се да је чланство потврђено.
Члан 17.
На одлуку о одбијању учлањења кандидат за члана има право да изјави жалбу Извршном одбору Странке у року од осам дана од дана када му је достављена одлука, у складу са овим статутом и Правилником о чланству.
2. Посебни начини учлањења
Члан 18.
Поступак колективног учлањења покреће организација која приступа Странци слободе и правде, достављањем одлуке надлежног органа о намери приступања Странци.
Одлуку о прихватању колективног учлањења доноси Председништво.
Чланови организације чије је колективно учлањење прихваћено стичу статус члана Странке тренутком достављања приступнице надлежном органу.
Члан 19.
Статус почасног члана Странке додељује се појединцу за изузетне заслуге у борби за слободу и правду, људска права, демократију и идеале грађанског друштва којима је Странка привржена.
Одлуку о додели статуса почасног члана доноси Главни одбор на предлог Председништва.
Почасно чланство производи дејство од тренутка давања изјаве о прихватању чланства.
3. Права члана
Члан 20.
Члан Странке има право:
- да равноправно и активно учествује у раду Странке, у складу са одредбама овог статута;
- да покреће и предводи иницијативе;
- да слободно изражава своје мишљење;
- да добије заштиту Странке у случају угрожености својих основних људских права услед страначке припадности или вршења страначких активности;
- да изјави жалбу против одлуке или радње органа Странке, ако жалба није искључена овим статутом;
- да остварује друга права предвиђена овим статутом, другим општим актима и појединачним одлукама органа Странке.
Члан не може дисциплински да одговара за изнето мишљење или гласање на седници органа Странке.
Члан 21.
Члан стиче право да бира и буде биран у органе Странке протеком рока од шест месеци од дана пријема у чланство.
Изузетно, председник Странке може донети одлуку да у Главни одбор, Председништво, Уже председништво, Извршни одбор или други орган буде биран и члан од чијег пријема у чланство није протекло више од шест месеци, а председник Извршног одбора може донети одлуку да члан буде биран у орган територијалне организације.
Члан 22.
Члан може да материјално помаже Странку давањем прилога у складу са законом и другим прописима којима се уређује финансирање политичких странака.
Материјална помоћ Странци не пружа члану додатна права ни привилегије у остваривању чланских права.
Члан 23.
Чланови Странке на једнак начин уживају чланска права, у складу са одредбама овог статута.
Забрањена је свака дискриминација чланова по основу пола, рода, расе или националне, верске или било које друге врсте припадности, а нарочито у погледу права на учлањење и права на активно учешће у раду Странке.
Странка активно доноси и примењује мере за подстицање учешћа у раду Странке мање заступљеног пола, у складу са законом којим се уређује постизање родне равноправности.
Термини коришћени у овом статуту имају родно неутрално значење и односе се једнако и на мушки и на женски род речи.
4. Дужности члана
Члан 24.
Члан Странке је дужан:
- да поштује Статут и Програм, као и опште акте и појединачне одлуке органа Странке;
- да се уздржава од понашања којим се Странци наноси материјална или нематеријална штета;
- да штити интересе, ради на очувању и унапређује углед Странке;
- да се уздржава од активности у корист друге политичке странке или политичке организације;
- да поштује друге додатне обавезе предвиђене овим статутом и другим општим актима.
Чланови органа Странке из члана 35. овог статута, као и чланови и председник одбора територијалне организације дужни су и да учествују у изборној кампањи и заступају изборни програм Странке, да се уздржавају од радњи које могу угрозити правилно функционисање одбора, као и да долазе на састанке и активно учествују у раду органа.
Члан 25.
Чланови органа Странке из члана 35. овог статута, као и председник и чланови одбора територијалне организације у обавези су да спроводе све одлуке органа Странке и Централног изборног штаба од тренутка његовог формирања.
Председник и чланови одбора територијалне организације у обавези су и да организују ефикасан изборни штаб за локалне, покрајинске, парламентарне и председничке изборе и промовишу и придобијају подршку бирача за изборни програм Странке.
Чланови Странке из става 1. овог члана у обавези су да се током изборне кампање уздржавају од било ког вида активности у корист другог политичког субјекта, што посебно укључује радње директног учешћа у изборним активностима, јавног заговарања политичког програма, кандидовања односно учешћа у органима изборне администрације или помагања на други начин другог политичког субјекта, осим ако је другачије одређено одлуком надлежног органа или утврђеном политиком Странке.
Члан 26.
Сва питања у вези са поступком учлањења, категоријама чланства, чланаринама, као и додатним правима и дужностима члана која нису регулисана овим статутом уређују се Правилником о чланству, који доноси Главни одбор.
4. Дисциплинска одговорност члана
Члан 27.
Члану Странке који повреди одредбе Статута, односно одредбе других општих аката или појединачне одлуке органа Странке, Извршни одбор може изрећи дисциплинску меру, под условима и у поступку предвиђеним овим статутом.
Дисциплинске мере су опомена, суспензија чланских права и искључење из чланства.
Члан 28.
Извршни одбор изриче дисциплинску меру на образложени предлог одбора територијалне организације, Главног одбора, председника и потпредседника Странке, Ужег председништва, Председништва или председника Извршног одбора.
Извршни одбор доноси одлуку у року од 15 дана од дана подношења предлога.
Председник Странке може изрећи дисциплинску меру без спровођења дисциплинског поступка, уколико је то неопходно ради отклањања или спречавања непосредне опасности од наступања политичке штете за Странку.
Члан 29.
Члан против кога се предлаже изрицање дисциплинске мере има право да се изјасни о наводима из предлога.
Члан коме је изречена дисциплинска мера има право да изјави жалбу Статутарној комисији у року од осам дана од дана изрицања дисциплинске мере.
Члан 30.
Опомена се изриче у случају тежег занемаривања чланских дужности из члана 24. став 1. тачке 2., 3. и 5. и став 2. истог члана, као и члана 25. став 1. овог Статута.
Члан 31.
Члану који након изрицања опомене понови или настави са вршењем радње због које је опоменут изриче се мера суспензије чланских права или мера искључења из чланства.
Суспендовани члан привремено губи право да бира и буде биран у органе Странке.
Мера суспензије аутоматски повлачи престанак у чланству органа Странке у коме је суспендовани члан вршио функцију у тренутку изрицања мере.
Суспензија чланских права не може трајати дуже од шест месеци.
Члан 32.
Мера искључења из чланства изриче се члану у случају тешког занемаривања или повреде чланских дужности, а нарочито:
- ако након опомене или суспензије понови или настави са вршењем радње због које му је изречена дисциплинска мера;
- ако у јавности наступа против одлука и утврђене политике Странке;
- ако на било који начин помаже или учествује у редовним или изборним активностима другог политичког субјекта;
- ако свесно својим чињењем или пропуштањем опструише рад органа Странке односно онемогућује или заобилази процедуре прописане Статутом и другим општим актима;
- ако учини другу тешку повреду одредаба овог статута, других општих аката или појединачних одлука органа, којом је нанета озбиљна материјална или нематеријална штета Странци.
Члан 33.
Сва питања у вези са поступком утврђивања дисциплинске одговорности члана која нису регулисана овим статутом уређују се Правилником о дисциплинској одговорности, који доноси Главни одбор.
5. Престанак чланства
Члан 34.
Чланство у Странци престаје:
- смрћу, губитком пословне способности или престанком држављанства;
- иступањем из чланства;
- искључењем из чланства;
- брисањем из евиденције у случају учлањења у другу политичку организацију и другим случајевима у складу са Правилником о чланству.
Глава III
ЦЕНТРАЛНИ ОРГАНИ СТРАНКЕ
Члан 35.
Централни органи Странке су:
- Скупштина;
- Главни одбор;
- председник Странке;
- потпредседници Странке;
- Уже председништво;
- Председништво;
- Извршни одбор;
- Статутарна комисија;
- генерални секретар;
- политички директор;
- интернационални секретар;
- Политички савет;
- Сектор ресорних одбора;
- Центар за стратегију.
1. Поступак избора и начин доношења одлука органа
Члан 36.
Избори за све органе спроводе се тајним гласањем, осим ако је овим статутом или другим општим актом за поједини орган другачије прописано или је орган донео одлуку да се гласа јавно.
Тајно гласање врши се на гласачким листићима који су исте величине и боје и оверени су печатом Странке.
Члан 37.
Избор органа спроводи се по правилу јавним гласањем уколико је број предложених кандидата исти са бројем чланова органа који се бира.
Јавно гласање се врши дизањем руке, а орган који гласа може одлучити да се гласа поименичном прозивком. Када се гласа дизањем руке, председавајући позива све чланове органа са правом гласа да се изјасне. Ако је већина очигледна пребројавају се само гласови мањине.
Члан 38.
Чланови органа Странке бирају се на период од четири године.
Члан Странке коме је истекао мандат може бити поново биран на ту функцију, без ограничења у погледу броја мандата.
Члан 39.
Сва питања поступка избора и опозива чланова органа која нису прописана овим статутом уређују се Правилником о изборима органа, који доноси Главни одбор.
Члан 40.
Органи Странке пуноважно одлучују ако седници присуствује већина од укупног броја чланова органа.
Орган доноси одлуке већином гласова присутних чланова, на седници којој присуствује већина од укупног броја чланова органа, осим ако је овим статутом за поједине одлуке прописана другачија већина.
Расправа се може одржати и ако седници не присуствује већина прописана ставом 1. овог члана.
Члан 41.
Сва питања у вези са организацијом рада седнице органа и поступцима за доношење аката која нису уређена овим статутом, уређују се пословником о раду органа.
2. Скупштина
а) Седнице Скупштине
Члан 42.
Скупштина је највиши орган Странке.
Скупштина доноси одлуке на редовним и ванредним седницама.
Скупштину сазива председник Странке.
Седницом Скупштине председава председник Странке, односно заменик председника или други члан Странке кога председник Странке одреди.
Седнице Скупштине су јавне. Председник Странке може одлучити да седница Скупштине не буде јавна ако то захтева природа питања о којима се расправља и одлучује.
Члан 43.
Редовна седница Скупштине одржава се једном у четири године.
Редовна седница заказује се најкасније месец дана пре истека рока из става 1. овог члана.
Предлог дневног реда за редовну седницу Скупштине утврђује Председништво.
Члан 44.
Ванредну седницу Скупштине сазива председник Странке самоиницијативно или на писмени захтев половине чланова Главног одбора, Председништва или половине од укупног броја општинских одбора.
Седница која се сазива на захтев овлашћеног предлагача заказује се у року од 10 дана од дана пријема захтева, тако да се одржи најкасније у року од наредних 60 дана.
Дневни ред за ванредну седницу предлаже председник Странке или орган који је захтевао њено одржавање.
Право да предложи допуну дневног реда има једна трећина од укупног броја делегата.
б) Састав Скупштине
Члан 45.
Скупштина Странке је делегатска и чине је делегати по функцији и изабрани делегати.
Делегати по функцији су:
- председник Странке;
- потпредседници Странке;
- чланови Ужег председништва;
- чланови Председништва;
- председник и чланови Извршног одбора;
- председници општинских, градских и покрајинских одбора;
- председници одбора градских општина града Београда и града Ниша;
- члан Странке који је изабран за председника општине;
- члан Странке који је изабран за градоначелника;
- члан Странке који је изабран за народног посланика;
- члан Странке који је изабран за посланика скупштине аутономне покрајине Републике Србије;
- чланови Странке који су носиоци највиших јавних функција на нивоу Републике Србије и аутономних покрајина, у складу са одлуком Председништва;
- генерални секретар;
- политички директор;
- председница Женске мреже;
- интернационални секретар;
- координатор Политичког савета;
- координатор Сектора ресорних одбора;
- председник Центра за стратегију.
Изабрани делегати су представници општинских, градских и покрајинских одбора који се посебно бирају за сваку седницу Скупштине.
Одбор иа право на:
- једног изабраног члана у јединици локалне самоуправе која има до 20.000 уписаних бирача;
- од 1 до 3 изабрана члана у јединици локалне самоуправе која има од 20.001 до 30.000 уписаних бирача;
- од 2 до 4 изабрана члана у јединици локалне самоуправе која има од 30.001 до 50.000 уписаних бирача;
- од 3 до 5 изабраних чланова у јединици локалне самоуправе која има од 50.001 до 70.000 уписаних бирача;
- од 4 до 6 изабраних чланова у јединици локалне самоуправе која има од 70.001 до 100.000 уписаних бирача;
- од 6 до 9 изабраних чланова у јединици локалне самоуправе која има од 100.001 до 200.000 уписаних бирача;
- од 10 до 15 изабраних чланова у јединици локалне самоуправе која има од 200.001 до 400.000 уписаних бирача.
Покрајински одбор и градски одбор града Београда имају право на 8 до 10 изабраних делегата.
Одбор основан у оквиру градске општине града Београда има право на изабране делегате у складу са критеријумима утврђеним ставом 4. овог члана.
Председништво посебном одлуком утврђује број делегата сваког одбора, на предлог Извршног одбора.
Сва питања поступка избора и опозива изабраних делегата Скупштине која нису прописана овим статутом уређују се Правилником о изборима органа.
в) Надлежност Скупштине
Члан 46.
Скупштина:
- доноси Статут и усваја измене и допуне Статута;
- доноси Програм и усваја измене и допуне Програма;
- доноси политичка документа којима одређује основе политике Странке, на предлог Председништва;
- бира и разрешава председника Странке;
- бира и разрешава потпредседнике, на предлог председника Странке;
- анализира и доноси закључке о унапређењу рада свих органа и тела Странке;
- доноси пословник о свом раду;
- одлучује о удруживању Странке у шире политичке савезе у земљи и иностранству;
- одлучује о спајању политичке Странке;
- одлучује о статусним променама и престанку рада Странке, двотрећинском већином од укупног броја чланова;
- поверава доношење одлука из своје надлежности другим органима Странке;
- обавља друге сродне послове, у складу са овим статутом и другим општим актима Странке.
г) престанак функције члана Скупштине
Члан 47.
Функција члана Скупштине престаје оставком, престанком функције из члана 45. став 2. овог статута, опозивом од стране општинског одбора односно тренутком окончања седнице.
Општински одбор може да опозове и именује новог изабраног делегата најкасније три дана пре дана одржавања седнице.
3. Главни одбор
а) Седнице Главног одбора
Члан 48.
Главни одбор је највиши орган Странке између две Скупштине, и у том периоду утврђује политику Странке и доноси најважније политичке одлуке, у складу са одлукама других органа.
Главни одбор се састаје најмање два пута годишње.
Председник Странке је председник Главног одбора по функцији.
Одредбе члана 44. овог статута која важе за сазивање ванредне седнице Скупштине примењују се сходно и на сазивање седнице Главног одбора.
Седницом Главног одбора председава председник Странке, односно заменик председника или други члан Странке кога председник Странке одреди.
б) Састав Главног одбора
Члан 49.
Главни одбор чине чланови по функцији и изабрани чланови.
Чланови по функцији су:
- председник Странке;
- потпредседници Странке;
- чланови Ужег председништва;
- чланови Председништва;
- председник и чланови Извршног одбора;
- председници општинских, градских и покрајинских одбора;
- председници одбора градских општина града Београда и града Ниша;
- члан Странке који је изабран за председника општине;
- члан Странке који је изабран за градоначелника;
- члан Странке који је изабран за народног посланика;
- члан Странке који је изабран за посланика скупштине аутономне покрајине Републике Србије;
- чланови Странке који су носиоци највиших јавних функција на нивоу Републике Србије и аутономних покрајина, у складу са одлуком Председништва;
- генерални секретар;
- политички директор;
- председница Женске мреже;
- интернационални секретар;
- координатор Политичког савета;
- координатор Сектора ресорних одбора;
- председник Центра за стратегију.
Изабрани чланови су представници општинских, градских и покрајинских одбора који се посебно бирају за сваку седницу Главног одбора.
Одбор има право на:
- до 1 изабраног члана у јединици локалне самоуправе која има до 30.000 уписаних бирача;
- до 2 изабрана члана у јединици локалне самоуправе која има од 30.001 до 50.000 уписаних бирача;
- до 3 изабрана члана у јединици локалне самоуправе која има од 50.001 до 70.000 уписаних бирача;
- до 4 изабрана члана у јединици локалне самоуправе која има од 70.001 до 100.000 уписаних бирача;
- до 5 изабраних чланова у јединици локалне самоуправе која има од 100.001 до 200.000 уписаних бирача;
- до 6 изабраних чланова у јединици локалне самоуправе која има од 200.001 до 400.000 уписаних бирача.
Покрајински одбор и градски одбор града Београда могу да делегирају до 7 изабраних делегата.
Одбор основан у оквиру градске општине града Београда има право на изабране чланове у складу са критеријумима утврђеним ставом 4. овог члана.
Одбор је дужан да именује и достави податке о изабраним члановима Главног одбора најкасније осам дана пре дана одређеног за одржавање седнице, а ако то не учини губи право на изабране чланове за ту седницу.
Уже председништво посебном одлуком утврђује број изабраних чланова сваког одбора, на предлог Извршног одбора.
Председник Странке има право да самостално именује члана Главног одбора из реда посебно заслужних чланова Странке, уз претходно прибављено мишљење Извршног одбора, што не утиче на број изабраних чланова из става 4. овог члана.
Сва питања поступка избора и опозива изабраних чланова Главног одбора која нису прописана овим статутом уређују се Правилником о изборима органа.
в) Надлежности Главног одбора
Члан 50.
Главни одбор:
- спроводи одлуке Скупштине и доноси одлуке којима утврђује политику Странке;
- анализира рад органа Странке између две седнице Главног одбора;
- потврђује одлуке Председништва о учешћу Странке на изборима, што нарочито укључује одлуку о изборној листи и подносиоцу изборне листе, доношење изборног програма, потврђивање кандидата Странке, као и друге одлуке у вези са учешћем на изборима;
- именује и разрешава представнике градских одбора који улазе у састав Председништва, на предлог председника Странке;
- именује и разрешава председника Извршног одбора, на предлог председника Странке;
- именује и разрешава председника и чланове Статутарне комисије, на предлог Председништва или председника Странке;
- доноси Правилник о чланству, Правилник о дисциплинској одговорности, Правилник о изборима органа и друге опште акте за које одредбама овог статута није надлежан други орган;
- доноси одлуку о додели статуса почасног члана, на предлог Председништва;
- поверава вршење послова и доношење одлука из своје надлежности другим органима Странке;
- обавља друге послове прописане овим статутом.
г) престанак функције члана Главног одбора
Члан 51.
Члану Главног одбора функција престаје окончањем седнице Главног одбора, оставком, престанком функције из члана 49. став 2. овог статута или опозивом од стране општинског одбора.
Општински одбор може да опозове и именује новог изабраног члана Главног одбора најкасније три дана пре дана одржавања седнице.
Члан 52.
Главни одбор може да донесе одлуку из надлежности Скупштине већином од укупног броја чланова, ако је то посебно оправдано разлозима хитности, а Скупштина се не може састати у потребном року или њено сазивање није сврсисходно.
Главни одбор који доноси одлуку из става 1. овог члана дужан је да прибави накнадну сагласност на првој наредној седници Скупштине.
4. Председник Странке
а) Избор председника
Члан 53.
Председник руководи, заступа и представља Странку у земљи и иностранству и надзире рад њених органа.
Члан 54.
Председник Странке бира се и разрешава двотрећинском већином од присутних чланова Скупштине, на предлог најмање једне трећине општинских одбора.
Општински одбор може да подржи само једног кандидата за председника.
Ако на првом гласању ниједан кандидат не добије прописану већину гласова спроводи се поновно гласање. На поновном гласању изабран је онај кандидат који је добио највећи број гласова.
б) Надлежности председника
Члан 55.
Председник:
- представља и заступа Странку у земљи и иностранству;
- утврђује и спроводи политику и програмске циљеве Странке;
- стара се о правилном функционисању органа Странке;
- предлаже централним и локалним органима Странке доношење одлука и заузимање ставова о питањима из њихове надлежности;
- сазива и председава седницама Скупштине, Главног одбора, Ужег председништва и Председништва;
- поверава вршење послова из своје надлежности потпредседницима и другим органима или члановима органа Странке;
- предлаже Скупштини избор потпредседника;
- именује заменика председника из реда потпредседника Странке;
- предлаже Главном одбору именовање и разрешење именованог члана Председништва;
- предлаже Главном одбору именовање и разрешење председника Извршног одбора;
- може да предложи надлежним органима избор и разрешење чланова свих органа Странке;
- даје обавезујуће политичке налоге јавним функционерима Странке;
- предлаже Председништву оснивање Централног изборног штаба и именовање шефа Централног изборног штаба;
- именује лице задужено за одржавање односа са јавношћу;
- предлаже Председништву именовање политичког директора, генералног секретара, интернационалног секретара, координатора Сектора ресорних одбора, председнице Женске мреже и председника Центра за стратегију Странке;
- одлучује о располагању и стицању имовине и врши надзор над финансијским пословањем Странке;
- обавља друге сродне послове, у складу са овим статутом и општим актима Странке.
Председник може поверити вршење поједине надлежности или појединог посла из своје надлежности потпредседницима или другим органима Странке, на одређено или неодређено време.
Члан 56.
Председник може да врши измену и допуну дневног реда седнице централног или локалног органа Странке.
Уколико се измена односно допуна из става 1. овог члана састоји у уношењу нове тачке којом се предлаже да орган донесе одлуку о питању из своје надлежности, орган је дужан да спроведе расправу и одлучи о тој тачки.
Члан 57.
Председник може да укине, одложи или врати на поновно одлучивање одлуку централног или локалног органа, изузев одлуке Скупштине, чијим би извршењем била нанета штета угледу или суштинском политичком интересу Странке.
Члан 58.
Председник може да предложи Ужем председништву доношење односно укидање одлуке из надлежности другог органа:
ако орган из члана 56. не спроведе расправу односно не донесе одлуку о предложеној тачки дневног реда;
ако орган коме је одлука у складу са чланом 57. укинута или враћена на поновно одлучивање у новом поступку донесе одлуку исте садржине.
5. Потпредседници Странке и заменик председника
Члан 59.
Странка има највише пет потпредседника, које бира и разрешава Скупштина на предлог председника Странке.
Потпредседници Странке помажу председнику у руковођењу и надзору над радом органа Странке и врше поверене и друге послове прописане овим статутом и општим актима.
Право поверавања послова потпредседницима имају председник Странке, Уже председништво и Председништво.
Члан 60.
Председник Странке одређује једног потпредседника за заменика председника Странке, који га замењује за време одсутности или спречености, са пуним овлашћењима председника.
Члан 61.
Функција потпредседника Странке престаје истеком мандата на који је биран, оставком или опозивом од стране Скупштине.
6. Уже председништво
а) Седнице Ужег председништва
Члан 62.
Уже председништво је највиши орган Странке између две седнице Главног одбора и носилац политичке и контролне функције у Странци.
Уже председништво заседа увек када је потребно да се заузме став о важном политичком питању, односно донесе или укине одлука из надлежности другог органа, а најмање једном месечно.
Седницом Ужег председништва председава председник Странке, односно заменик председника или други члан кога председник Странке одреди.
У раду седнице Ужег председништва могу да учествују без права одлучивања и други чланови или лица изван Странке, на позив председника Странке.
б) Састав Ужег председништва
Члан 63.
Уже председништво чине чланови по функцији и кооптирани чланови.
Чланови по функцији су председник и потпредседници Странке, председник Извршног одбора, шеф Централног изборног штаба, генерални секретар, политички директор, координатор Сектора ресорних одбора, координатор Политичког савета, интернационални секретар, директор Центра за стратегију и председници градских одбора града Београда, Новог Сада, Ниша и Крагујевца.
Кооптиране чланове Ужег председништва кооптира Уже председништво на предлог председника Странке.
в) Надлежности Ужег председништва
Члан 64.
Уже председништво:
- спроводи одлуке Скупштине и Главног одбора;
- редовно доноси политичке одлуке којима одређује став Странке према најважнијим политичким питањима;
- заузима обавезујуће политичке ставове и даје политичка упутства носиоцима јавних функција именованих на предлог Странке;
- предлаже Председништву кандидате за носиоце јавних функција на републичком нивоу;
- разматра рад носилаца јавних функција и одлучује о њиховој политичкој одговорности;
- доноси и укида одлуке из надлежности других органа, под условима и у поступку предвиђеним овим статутом;
- поверава вршење послова из своје надлежности потпредседницима и Извршном одбору Странке;
- обавља друге сродне послове, у складу са овим статутом и другим општим актима Странке.
Члан 65.
Уже председништво доноси или укида одлуку из надлежности другог органа Странке, ако је том одлуком повређен Статут или суштински политички интерес Странке, на сопствену иницијативу или на предлог председника Странке, једне трећине чланова Председништва, већине потпредседника, Извршног одбора или Статутарне комисије.
Уже председништво доноси одлуку из надлежности другог органа на сопствену иницијативу када постоји разлог хитности, а када је очевидно да се односни орган не би могао састати у потребном року или сазивање органа није сврсисходно, односно ако би пропуштањем да се одлука хитно донесе или укине за Странку наступила значајна политичка штета.
Ако природа ствари то дозвољава Уже председништво може уместо укинуте одлуке донети нову одлуку којом је замењује.
Орган из чије надлежности је донета одлука из става 1. – 3. овог члана констатује доношење одлуке на првој следећој седници.
Уколико се одлука из става 1. – 3. овог члана доноси због повреде Статута или општег акта Уже председништво је дужно да прибави претходно мишљење Статутарне комисије.
Уже председништво не може да укине одлуку Скупштине.
Члан 66.
Против одлуке Ужег председништва из члана 65. овог статута није дозвољена жалба Статутарној комисији.
Органи Странке су дужни да извршавају одлуке и да се придржавају ставова изражених у одлукама Ужег председништва из члана 65. овог статута, а одлука донета противно одлуци Ужег председништва нема правно дејство.
г) Престанак функције члана Ужег председништва
Члан 67.
Функција члана Ужег председништва престаје оставком, престанком функције из члана 63. став 2. овог статута или опозивом кооптираног члана.
Кооптираног члана опозива Уже председништво на предлог председника Странке.
7. Председништво
a) Седнице Председништва
Члан 68.
Председништво Странке је политички орган који у оквиру својих надлежности утврђује политику Странке, стара се о учешћу Странке на изборима и обавља друге послове предвиђене овим статутом и другим општим актима.
Одредбе члана 44. овог статута која важе за сазивање ванредне седнице Скупштине примењују се сходно и на сазивање седнице Председништва.
Седницом Председништва председава председник Странке, односно заменик председника или други члан Странке кога председник Странке одреди.
У раду седнице Председништва могу да учествују без права одлучивања и други чланови или лица изван Странке, на позив председника Странке.
б) Састав Председништва
Члан 69.
Председништво чине чланови Ужег председништва и представници градских одбора које именује Главни одбор на предлог председника Странке.
в) Надлежности Председништва
Члан 70.
Председништво:
- спроводи одлуке Скупштине, Главног одбора и Ужег председништва;
- доноси или предлаже Скупштини политичке декларације, прогласе и друге документе којима се изражава политички став Странке;
- анализира на полугодишњем нивоу рад централних органа Странке;
- заузима обавезујуће политичке ставове и даје политичка упутства носиоцима јавних функција Странке;
- усваја изборни програм за изборе на свим нивоима;
- доноси Правилник о територијалној организацији, на предлог Извршног одбора;
- утврђује одлуке о учешћу Странке на изборима које упућује Главном одбору на потврђивање, што нарочито укључује одлуку о изборној листи и подносиоцу изборне листе, доношење изборног програма, потврђивање кандидата Странке и друге одлуке у вези са учешћем на изборима;
- потврђује кандидате Странке за носиоце јавних функција на републичком, покрајинском и локалном нивоу;
- одлучује о образовању или приступању другом посланичком клубу у Народној скупштини и скупштинама аутономних покрајина;
- именује и разрешава чланове Извршног одбора, на предлог председника Извршног одбора;
- именује и разрешава генералног секретара, политичког директора, интернационалног секретара, председницу Женске мреже и председника Центра за стратегије, на предлог председника Странке;
- може да оснује Политички савет и изабере председника, координатора и чланове органа, на предлог председника Странке;
- разматра и усваја финансијске извештаје политичког директора;
- оснива Сектор ресорних одбора и именује координатора Сектора на педлог председника Странке;
- именује и разрешава председнике ресорних одбора, на предлог координатора Сектора ресорних одбора;
- формира Централни изборни штаб и именује шефа Централног изборног штаба, на предлог председника Странке;
- одлучује о оснивању посебних организација и тела Странке;
- може да одлучи за сваки орган да ли се избор органа врши по правилима јавног или тајног гласања;
- припрема седнице Главног одбора;
- доноси одлуку о прихватању колективног учлањења у Странку;
- предлаже Главном одбору доношење одлуке о додели статуса почасног члана;
- доноси одлуку о утврђивању чланарине;
- поверава послове и доношење одлука из своје надлежности другим органима Странке;
- обавља друге сродне послове, у складу са овим статутом и другим општим актима Странке.
г) Престанак функције члана Председништва
Члан 71.
Функција члана Председништва престаје оставком, престанком функције у Ужем председништву или опозивом представника градског одбора.
Представника градског одбора опозива Главни одбор на предлог председника Странке.
Председништво може да опозове представника градског одбора, али је дужно да на првој следећој седници Главног одбора изнесе оправдане разлоге за доношење одлуке.
8. Извршни одбор
Члан 72.
Извршни одбор је највиши извршно-оперативни орган који непосредно руководи територијалном организацијом и текућим активностима Странке.
Извршни одбор усклађује рад општинских, градских, окружних и покрајинских одбора и организује своје активности по територијалном принципу.
Члан Извршног одбора врши послове на територији једног или више округа за које је задужен одлуком председника Извршног одбора.
Члан Извршног одбора дужан је да подстиче и предузима мере за оснивање нових одбора, да се стара о функционисању постојећих одбора и подстиче развој Странке на територији округа за који је задужен.
а) Састав Извршног одбора
Члан 73.
Чланове Извршног одбора именује и разрешава Председништво, на предлог председника Извршног одбора.
У раду Извршног одбора могу учествовати председник Странке и потпредседници, као и друга лица која без права гласа учествују на позив председника Извршног одбора.
б) Надлежности Извршног одбора
Члан 74.
Извршни одбор:
- спроводи одлуке Скупштине, председника Странке, потпредседника, Главног одбора, Ужег председништва и Председништва, донете у складу са овим статутом и другим општим актима Странке;
- одлучује о пријему у чланство ако је приступница поднета Извршном одбору;
- одлучује о жалби на одлуку којом је одбијен пријем у чланство;
- изриче дисциплинску санкцију у првом степену;
- даје налог за брисање члана из евиденције чланства;
- оснива и распушта иницијативни одбор;
- оснива и распушта општински, градски и окружни одбор;
- даје упутства за рад општинском, градском, окружном и покрајинском одбору;
- потврђује, именује и разрешава председника општинског, градског, окружног и покрајинског одбора, у складу са одредбама овог статута;
- именује и разрешава повереника општинског, градског, окружног и покрајинског одбора;
- потврђује одлуке општинског, градског, окружног и покрајинског одбора о разрешењу и именовању чланова одбора;
- утврђује критеријуме за оснивање одбора територијалне организације;
- потврђује састав локалног изборног штаба за учешће на локалним изборима;
- предлаже Председништву доношење одлука у вези са учешћем на локалним изборима;
- даје мишљење на предлог кандидата за носиоце јавних функција на локалу;
- предлаже Председништву доношење Правилника о територијалној организацији;
- врши послове које му повере Скупштина, председник Странке, потпредседници, Главни одбор, Уже председништво и Председништво;
- организује административне послове Странке;
- организује Секретаријат и доноси Правилник о административно-техничкој организацији Странке;
- врши друге сродне послове у складу са овим статутом и другим општим актима Странке.
Извршни одбор спроводи одлуке Централног изборног штаба. Уколико Централни изборни штаб није формиран Извршни одбор планира и организује изборне активности Странке.
Када даје мишљење на предлог кандидата за носиоце јавних функција у општини или граду који се налази на територији аутономне покрајине, Извршни одбор обавезно прибавља мишљење покрајинског одбора.
Извршни одбор може да укине, измени или донесе одлуку којом замењује одлуку општинског, градског, окружног и покрајинског одбора уколико је одлука супротна одлукама централних органа или то налажу посебно оправдани интереси Странке.
Извршни одбор може да донесе одлуку из надлежности општинског, градског или покрајинског одбора ако је потребно превазићи блокаду у раду одбора односно ако се на други начин отклањају теже сметње у функционисању одбора.
в) Председник Извршног одбора
Члан 75.
Председник Извршног одбора представља и руководи Извршним одбором.
Председника Извршног одбора именује и разрешава Главни одбор, на предлог председника Странке.
Председник Извршног одбора може донети одлуку из надлежности Извршног одбора.
г) Престанак функције у Извршном одбору
Члан 76.
Члану Извршног одбора функција престаје истеком мандата, оставком или опозивом од стране Председништва.
Председнику Извршног одбора функција престаје истеком мандата, оставком или опозивом од стране Главног одбора.
9. Статутарна комисија
Члан 77.
Статутарна комисија је орган који се стара о правном уређењу Странке.
Статутарна комисија има председника и два члана, које именује Главни одбор на предлог Председништва или председника Странке.
Радом Статутарне комисије руководи председник Статутарне комисије.
Члан 78.
Статутарна комисија:
- тумачи Статут и друге опште акте Странке;
- припрема нацрт Статута и општих аката;
- припрема нацрт измена и допуна Статута и општих аката;
- даје мишљење на усклађеност општих и појединачних аката са законима и Статутом, као и на међусобну усклађеност општих аката;
- даје претходно мишљење на одлуке оспорене због повреде Статута;
- одлучује о сукобу надлежности између органа Странке;
- одлучује о жалби изјављеној на одлуку или радњу органа, ако жалба није искључена овим статутом.
Члан 79.
Поступак пред Комисијом за вршење надлежности из члана 78. став 1. тачке 1 - 6. може да иницира сваки органи Странке.
Статутарна комисија одлучује, даје мишљење и припрема нацрт Статута и општих аката у року у ком одреди иницијатор поступка, а који не може бити мањи од десет дана.
Одлуку у поступку по жалби Статутарна комисија доноси у року од 15 дана од дана пријема жалбе.
10. Генерални секретар
Члан 80.
Генерални секретар је орган који се стара о спровођењу политичких и административно-техничких активности Странке.
Генерални секретар:
- прати спровођење политичких одлука органа и предлаже мере за унапређење рада и спровођење политике Странке;
- прати остваривање политичких циљева и предлаже Ужем председништву мере за предузимање политичких активности;
- редовно информише одборе територијалне организације о утврђеној политици и одлукама органа Странке;
- обавља друге послове које му повере Главни одбор, председник Странке, потпредседници, Уже председништво, Председништво и Извршни одбор.
Генералног секретара именује и разрешава Председништво, на предлог председника Странке.
11. Политички директор
Члан 81.
Политички директор се стара о унутрашњој контроли финансијског пословања Странке.
Политички директор је лице одговорно за финансијско пословање, подношење извештаја, поштовање обавеза, забрана и ограничења, за вођење књига и контакт са надлежним државним органом, у смислу закона којим се уређује финансирање политичких странака.
Политички директор:
- руководи финансијским пословањем Странке;
- припрема и подноси годишње финансијске извештаје Председништву;
- потписује све финансијске извештаје;
- стара се о вођењу књиговодствених података и других евиденција у вези са финансирањем политичког субјекта.
Политички директор именује се и разрешава одлуком Председништва, на предлог председника Странке.
12. Интернационални секретар
Члан 82.
Интернационални секретар се стара о одржавању односа Странке са политичким странкама у иностранству и иностраним организацијама и удружењима.
Интернационалног секретара именује Председништво на предлог председника Странке.
13. Политички савет
Члан 83.
Политички савет је саветодавно политичко тело које се сазива ради разматрања стратешких питања од значаја за дефинисање политике Странке.
Политички савет се оснива посебном одлуком Председништва.
Политички савет чине председник, координатор и чланови Политичког савета, које именује Председништво на предлог председника Странке.
Политички савет:
- разматра идејна решења и политичка питања од важности за дефинисање политичке стратегије Странке;
- може да предложи Главном одбору, председнику Странке, Ужем председништву и Председништву доношење политичких закључака и формулисање изборног програма Странке;
- може да предложи Скупштини предлоге за измене и допуне Програма Странке.
Члан Политичког савета не мора бити члан Странке.
Члан 84.
Радом Политичког савета руководе председник и координатор Политичког савета.
Координатор прати остваривање основних принципа политичког деловања и програмских циљева Странке, припрема полазне елементе за пројекцију изборних циљева, координира израду политичке платформе Странке између Политичког савета и Председништва, и предлаже предузимање политичких активности Ужем председништву.
14. Сектор ресорних одбора
Члан 85.
Сектор ресорних одбора је орган Странке који оснива, организује и руководи радом ресорних одбора.
Ресорни одбор је саветодавно стручно тело које чине стручњаци у областима у којима је ресорни одбор основан, а које се сазива ради заузимања професионалних ставова о питањима из области људских и мањинских права, правосуђа, државне управе и локалне самоуправе, пољопривреде, екологије, економије и финансија, спољних и унутрашњих послова, одбране, просвете, здравља, рада и запошљавања, бриге о породици, омладине и спорта, културе и информисања, привреде, саобраћаја и инфраструктуре и других области од значаја за живот грађана.
Ресорни одбор се може основати и тако да обухвати питања од значаја за област одређене друштвене групе.
Сектор ресорних одбора чине координатор Сектора и председници ресорних одбора.
Координатора Сектора именује Председништво, на предлог председника Странке.
Председнике ресорних одбора именује Председништво на предлог координатора Сектора.
Ресорни одбор може се организовати на нивоу територијалне организације Странке.
Организација Сектора ресорних одбора уређује се Правилником о ресорним одборима који доноси Председништво.
15. Центар за стратегију
Члан 86.
Центар за стратегију је политички и стручни орган који се стара о унапређењу политичких и људских капацитета Странке.
Центар за стратегију:
- припрема и реализује обуке чланова централних органа Странке, као и других чланова у сарадњи са Извршним одбором;
- организује израду политичких и стручних анализа и планова, на захтев Главног одбора, председника Странке, Ужег председништва, Председништва, Извршног одбора и Политичког савета;
- сарађује са удружењима, фондацијама и другим организацијама у циљу развоја Странке и дефинисања практичне страначке политике.
Радом Центра за Стратегију руководи председник Центра кога именује Председништво на предлог председника Странке.
Унутрашња организација Центра уређује се посебним правилником који доноси Председништво на предлог председника Центра.
Чланови Центра не морају бити чланови Странке.
Глава IV
ТЕРИТОРИЈАЛНА ОРГАНИЗАЦИЈА СТРАНКЕ
1. Облици и органи територијалне организације
Члан 87.
Странка се организује по територијалном принципу оснивањем организације у општинама и градовима, градским општинама града Београда и града Ниша, окрузима и аутономним покрајинама.
Странка се територијално организује оснивањем месне, општинске, градске, окружне и покрајинске организације, које делују на подручју за које су основане.
Подручје територијалне организације је:
- територија општине, града или градске општине у целини;
- територија дела општине, града или градске општине;
- територија округа;
- територија аутономне покрајине.
Члан Странке припада територијалној организацији на чијем се подручју налази пребивалиште односно боравиште члана.
Члан 88.
Правила овог статута која важе за општински одбор сходно се примењују на градски одбор Странке.
Члан 89.
У градским општинама града Београда и града Ниша оснивају се месне и општинске организације.
Општинске организације градских општина имају право на делегате по функцији и изабране делегате у Скупштини Странке и Главном одбору, у складу са одредбама овог статута.
Члан 90.
Органи територијалне организације су Скупштина, одбор, председник одбора и Извршни одбор.
Скупштина је највиши орган територијалне организације.
Одбор је највиши политички и оперативни орган територијалне организације Странке, који спроводи политику и одлуке органа Странке, стара се о учешћу Странке на изборима и подстиче развој страначке организације заступањем интереса грађана и остваривањем политичких циљева Странке на свом подручју.
Председник одбора руководи активностима одбора.
Председник и чланови одбора у обавези су да активно раде на развијању локалне страначке организације.
Председници општинских, градских и покрајинских одбора су чланови Скупштине и Главног одбора по функцији.
Члан 91.
Сва питања у вези са оснивањем, радом и унутрашњом организацијом територијалне организације која нису уређена овим статутом уређују се Правилником о територијалној организацији.
1. Иницијативни одбор
Члан 92.
Извршни одбор именује и одређује број чланова Иницијативног одбора, чији је задатак припремање услова за оснивање одбора на подручју територијалне организације.
Радом Иницијативног одбора руководи председник Иницијативног одбора.
Иницијативни одбор за територију градске општине града Београда и града Ниша оснива надлежни градски одбор.
Извршни одбор посебном одлуком утврђује критеријуме које Иницијативни одбор мора да испуни да би се основао општински или градски одбор. Одлуком о оснивању Иницијативног одбора Извршни одбор одређује рок у коме Иницијативни одбор мора да испуни критеријуме из овог става.
Председника Иницијативног одбора именује Извршни одбор Странке.
2. Општински и градски одбор
Члан 93.
Општински и градски одбор на свом подручју:
- организује активности Странке и заступа интересе грађана промовисањем политике и прокламованих циљеве Странке;
- доноси одлуке о разрешењу и именовању чланова одбора, које потврђује Извршни одбор Странке;
- спроводи одлуке централних органа Странке;
- оснива и распушта месне одборе;
- учлањује нове чланове и води рачуна о очувању постојећег чланства;
- одлучује о потврђивању приступница, у складу са овим статутом и Правилником о локалној организацији;
- води евиденцију чланова са свог подручја, у складу са Правилником о административно-техничкој организацији Странке;
- предлаже Председништву кандидате за одборнике и носиоце других јавних функција на локалу;
- врши друге послове на локалном нивоу предвиђене овим статутом и Правилником о територијалној организацији.
Одбор територијалне организације чине чланови по функцији, изабрани чланови и чланови које кооптира општински одбор.
Изабране чланове одбора бира и разрешава скупштина територијалне организације.
Одбор може да кооптира највише 20% од укупног броја изабраних чланова које је изабрала скупштина.
Председника одбора бира скупштина територијалне организације, а потврђује га Извршни одбор Странке.
Члан 94.
Територијална организација у року од 15 дана од дана престанка мандата претходног председника одбора протеком времена или оставком бира новог председника одбора, кога потврђује Извршни одбор.
Ако Извршни одбор одбије да потврди избор председника одбора, територијална организација дужна је да у року од 15 дана изабере новог председника одбора.
Извршни одбор може уколико је то потребно оставити територијалној организацији накнадни рок за избор новог председника одбора.
Председник одбора чији избор није потврђен не може се поново кандидовати у наредном периоду од шест месеци.
Председник одбора који је разрешен не може се кандидовати за исту функцију у року од годину дана од дана разрешења.
Члан 95.
Извршни одбор Странке може да постави повереника одбора:
- ако је територијална организација пропустила рокове из члана 94. овог статута;
- ако је територијална организација за председника одбора изабрала кандидата пре истека забране из члана 94. став 4. и став 5. овог статута;
- ако је Извршни одбор два пута заредом одбио кандидата за председника одбора;
- ако је очевидно да територијална организација неће бити у стању да изабере новог председника одбора у прописаном или остављеном року;
- ако је одбор распуштен или је председнику одбора мандат престао разрешењем.
Дужност повереника одбора је да припреми услове за избор новог председника одбора.
члан 96.
Извршни одбор Странке има право да именује председника одбора ако су испуњени услови за постављање повереника, а очевидно је да повереник неће бити у могућност да изврши своју функцију.
У случају посебно тешких сметњи у функционисању одбора Извршни одбор има право да распусти постојећи и именује нови одбор територијалне организације, односно да разреши и именује новог председника или члана одбора.
3. Покрајински одбор
Члан 97.
Покрајински одбор се оснива за територију аутономне покрајине Републике Србије.
Покрајински одбор оснива и распушта Председништво Странке.
Сва питања у вези са оснивањем, радом и унутрашњом организацијом покрајинског одбора која нису уређена овим статутом уређују се Правилником о територијалној организацији.
Глава V
ЈАВНИ ФУНКЦИОНЕРИ
Члан 98.
Кандидате за јавне функционере на републичком нивоу утврђује Председништво из реда чланова Странке, на предлог Ужег председништва.
Кандидате за јавне функционере на нивоу јединица локалних самоуправа утврђује Председништво, на предлог општинских и градских одбора Странке, уз прибављено мишљење Извршног одбора.
Кандидате за јавне функционере на нивоу аутономне покрајине утврђује Председништво, на предлог покрајинског одбора Странке.
Члан 99.
Јавни функционери Странке дужни су да своју функцију врше у складу са Уставом, законом, Статутом и Програмом Странке, као и да се придржавају утврђене политике, ставова и обавезујућих политичких упутстава органа Странке.
Глава VI
ИМОВИНА И ФИНАНСИРАЊЕ СТРАНКЕ
Члан 100.
Странка има своју имовину коју користи за планирање, организовање и вршење политичких активности усмерених на остварење својих програмских циљева и других дозвољених активности Странке, у складу са законом.
О располагању и стицању имовине Странке одлучује председник Странке.
Члан 101.
За свој рад и активности Странка обезбеђује финансијска средства из приватних и јавних извора, у складу са прописима којима се уређује финансирање политичких странака.
Приватни извори финансирања Странке су чланарине, прилози правних и физичких лица, легат, наследство и приходи од имовине.
Чланови Странке плаћају чланарину у износу и роковима утврђеним Правилником о чланству.
Странка води књиговодство о свим приходима и расходима и друге евиденције, у складу са законом којим се уређује финансирање политичких странака.
У случају престанка рада имовина Странке прелази у власништво Црвеног крста.
Члан 102.
О коришћењу финансијских средстава одлучује политички директор.
Налогодавац за коришћење финансијских средстава је председник Странке.
Контролу финансијског пословања Странке остварује Председништво разматрањем и усвајањем годишњег финансијског извештаја који подноси политички директор.
Члан Странке односно бирач који подржава изборну листу односно кандидата Странке на парламентарним, председничким, покрајинским или локалним изборима има право да од политичког директора добије информацију о приходима и расходима Странке.
Глава VII
ПОСЕБНЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ И ТЕЛА СТРАНКЕ
Члан 103.
Председништво Странке оснива Женску мрежу са циљем заштите, побољшања социо-економског положаја, унапређења права и подизања нивоа политичког учешћа жена у Србији.
Женска мрежа ради на остваривању принципа родне равноправности у друштву и организује и спроводи активности које подстичу учешће жена у органима Странке.
Женском мрежом руководи председница Женске мреже, коју именује Председништво на предлог председника Странке.
Члан 104.
Председништво по потреби оснива друге посебне организације и тела.
Глава VIII
ПОСТУПАК ЗА ПРОМЕНУ СТАТУТА И ПРОГРАМА И ОПШТИ АКТИ СТРАНКЕ
Члан 105.
Поступак за доношење односно измене и допуне Статута покреће Председништво самоиницијативно или на захтев Главног одбора, председника Странке, Ужег председништва или најмање једне трећине општинских одбора.
Захтев за промену Статута обавезно садржи разлоге који оправдавају доношење новог или измене односно допуне постојећег статута.
Статутарна комисија утврђује нацрт статута у року одређеном одлуком Председништва, а који не може бити мањи од 15 дана од дана покретања поступка.
Председништво у наредном року од месец дана утврђује предлог Статута и упућује га Скупштини на усвајање.
Члан 106.
На доношење односно измену и допуну Програма Странке сходно се примењују одредбе члана 105. које важе за доношење односно измене и допуне Статута.
Члан 107.
Главни одбор доноси и усваја измене и допуне Правилника о чланству, Правилника о дисциплинској одговорности и Правилника о изборима органа.
Главни одбор по потреби доноси и друге опште акте.
Председништво доноси и усваја измене и допуне Правилника о територијалној организацији, Правилника о ресорним одборима и Правилника о раду Центра за стратегију.
Извршни одбор доноси и усваја измене и допуне Правилника о административно-техничкој организацији Странке.
ГЛАВА IX
ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 108.
Ступањем на снагу овог статута престаје да важи Статут Странке слободе и правде донет 19.4.2019. године, као и његове измене и допуне од 3.10.2020. године и 9.10.2021. године, са изузетком чланова 22. и 25., који настављају да важе до ступања на снагу одредаба чланова 45. и 49. овог статута.
Члан 109.
Одбор територијалне организације привремено је надлежан да одлучује о именовању и разрешењу председника и изабраних чланова одбора у року од једне године од дана када је овај статут ступио на снагу.
Члан 110.
Статут ступа на снагу даном објављивања.
Чланови 45. и 49. ступају на снагу осмог дана од дана објављивања овог статута.