SSP Bor: Još jedna školska godina bez pedagoških asistenata

 30. avgust 2024. 17:00

Stalne dopune Zakona i Pravilnika u svrhu „poboljšanja“ sistema obrazovanja, na osnovu do sada sagledanih rezultata nas vuku više koraka unazad, jer se žuri sa uvođenjem novina koje su u razvijenim zemljama odavno implementirane, a nemamo adekvatnu podlogu za to.

Delimično su ispoštovane norme i uslovi inkluzivnog obrazovanja za decu i učenike romske populacije, ali inkluzija nije samo prevazilaženje socijalnih barijera. Šta je sa decom kojoj je potrebna dodatna podrška u učenju - deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u osnovnim školama? Ko se njima bavi? Nastavnici edukovani dvodnevnim seminarima koji se sami, bez podrške, jedva snalaze?

Pravilnik o pedagoškim asistentima u Članu 3 jasno govori da je za adekvatno sprovođenje inkluzije potrebno angažovati pedagoške asistente za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, a bivši ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Šarčević je 2020. godine usvojio Pravilnik u kome se jasno navodi uslov za angažovanje pedagoških asistenata za decu sa smetnjama u razvoju. Verovatno niko nije čitav dokument pročitao, jer i u ovu školsku godinu krećemo bez pedagoških asistenata. 

Strategija razvoja vaspitanja i obrazovanja u Republici Srbiji do 2030. godine govori i o defektolozima. Nemamo ni njih, iako bi mogli da pomognu nastavnicima i učiteljima da adekvatno sprovedu zadatke na osnovu inkluzivnog poziva.Nemamo ni specijalne pedagoge, ni stručnjake za predupređivanje svih vrsta devijantnih ponašanja, iako je i to obećano.

Prosvetnim radnicima, roditeljima i učenicima želimo sreću, jer sistemsku podršku nemaju, a očigledno da je, dok je SNS na vlasti, neće ni imati.

 

Ivan Milovanović, master pedagog, SSP Bor